Nyt mä kirjoitan mun treeneistä. Mun ihminen kävi tammikuun alussa jossain kokouksessa, missä se hyväksyttiin HEPeKon hälyryhmään apuohjaajaksi/suunnistajaksi. Siellä oli myös Alman kaverin Papun ihminen, joka lupas kertoa Papulle Almalta terveisiä. Olin kyllä vähän mustis kun kuulin siitä...

Tästä se sit alkoi...

La 10.1. Herttoniemen raunioilla etsittiin ukkoja, mä olin tosi rohkee ja näyttelin jotain hyvääkin etsintäkoiraa, ja ilmaisin kaikki ukot hienosti, vaikka mun ihminen varoitteli ennen mun suoritusta että saatan olla ujo ilmasemaan. Heh, se ihminen ei tosiaan tunne mua, mitä mä nyt ujostelisin muka vieraita nais- ja miesihmisiä tai jotain pimeää kaikuvaa peltitalohökötystä. Olin ihan fiiliksissä kun pääsin pitkästä aikaa etsimään, eikä siinä tosiaan ollut mitään jännittämistä.

To 15.1. Treenit raunioilla. Iineskin pääsi näyttäytymään, mutta se oli vaan makkararingillä, mä etsin innoissani taas 5 ukkoa, kuten viimeksikin.

La 17.1. Oltiin Järvenpäässä tyhjässä kerrostalossa Porvoolaisten kanssa, ja mä löysin sieltä kolme ihan vierasta ukkoa kun kävi kaikki asunnot läpi. Yks oli keittiössä ja toinen oli yhdessä toisessa huoneistossa kaapin sisällä. Se oli tosi vaikee löytää kun se oli kaiken lisäksi miesukko, oli vähä jännää haukkua sille. Sit kolmas oli kellarivarastossa ihan pimeessä, ja mä löysin senkin, vaikka sekin oli miesukko. Mut ois saanu olla enemmänkin niitä ukkoja, tarkastin kyllä kaikki huoneistot järjestyksessä mut olisin halunnu tarkastaa vielä uudelleen, jos ois löytyny lisää ukkoja. Tossa kuvassa on kaikki ukot, ketkä oli siellä treeneissä:

Kuva saatiin Ammilta. Nuo talotreenit oli huippukivat!

21.1. aloitin keskiviikkotottiksen pommisuojassa, siellä saa ihan omatoimisesti tottistella lämpösessä hallissa. Tosi kiva, kun oon nykyään niin kylmäkalle, ei tartte ainakaan palella. Kerran kyllä oli tylsää kun Iinestä treenattiin ja mut oli sidottu remmistä seinään. Silloin haukuin kaikki ohimenevät koirat ja häiristin niinden suorittamista. Siitä lähtien mua ei oo sidottu mihinkään, kannatti siis haukkua. Mut oon tosiaan käyny siellä joka keskiviikko.

24.1. Taidettiin olla Rauniolla ja Iineskin sai lopuksi treenata, se löysi ainakin kolme ukkoa mut ne oli tosi helppoja.

29.1. Pääsin tutustumaan tehoryhmän hakutreeneihin, jotka oli partiotyyppiset treenit pienellä peltoalueella Tikkurilassa, sieltä löysin kolme ukkoa. Aluksi olin ihan pihalla, luulin että oltiin lenkillä ja sit haistoin yhtäkkiä ukon lumihangessa makaamassa. Sitten tajusinkin mistä on kyse, ja etsin yli-innoissani loput kaksi ukkoa. Vähän jännitti kyllä haukkua vieraille ukoille. Oli huippukiva treeni.

3.2. Meillä alkoi myös tiistaitottis keskiviikkotottiksen lisäksi. Siellä oli yks ihminen joka ohjasi meitä, etä miten mun ihmisen pitää tehdä etä mä ymmärtäisin paremmin. Se ihminen ymmärsi tosi hyvin meitä koiria, kivaa kun toi mun ihminen saa vähän aoua kun se ei aina ihan osaa selittää mulle mitä se oikeen milloinkin haluaa mun tekevän.

5.2. Torstaitreenit, joissa otettiin tällä kertaa ilmaisuharjoituksia Tikkurilassa. Mä löysin 10 ukkoa, ne ei ollu mitenkään vaikeissa piiloissa, paitsi muutama makas valkosen lakanan alla niin oli vähän vaikea erottaa valkoisesta hangesta. Sit osa jotain huitoi käsillä tai kiljui tai muuta outoa, mut yksi oli tosi outo, se seisoi, ja sit kun ilmasin sen niin se läheti kävelemään. Rupesin seuraamaan sitä kontaktissa, koska en voinu jättää maalimiestä. Mut en osannu yhtä aikaa seurata ja haukkua, ja mun ihminen haukkui sit mua, sanoi että miehet ei muka osaa tehdä kahta asiaa yhtä aikaa...Mut tää oli mulle tosi hyvä treeni, sain vahvistusta haukkumiseen.

13.2. Torstaitreeni oli siirretty perjantaille, ja oltiin Sipoossa yhden pellon ympärillä etsimässä ukkoja partiotyyppisesti. Löysin kaks ukkoa, eka oli mies ja vähän jännitti taas haukkua. Toinen menikin paljon paremmin. Sit mun ihminen hukkas mun hihnan sinne matkalle, ja yksi tosi hieno hälykoira kävi ettimässä sen hihnan, aika etevä tyyppi.

Tänään 16.2. mun ihminen kävi ostamassa mulle ketjupannan, koska tottisihminen oli käskenyt. Mä en oo ihan varma tykkäänkö siitä, se juuttui jo kerran mun päähän kiinni. Sit se on tilannu mulle oranssit etsintävaljaat Helsitar-kaupasta ihan mittatilauksena, se kuulemma suosittelee sitä paikkaa muillekin, vaikka ei oo vielä edes saanu niitä valjaita kotiin. Niitä saa sieltä Vapepan merkillä tai ilman ja omalla nimellä brodeerattuna.

Huomenna mun ihminen on taas menossa treeneihin kartturiksi etsimään ukkoja Lauttasaaresta. Mä en taaskaan pääse mukaan, en päässyt myöskään kun se oli keskuspuistossa 25.1., ja sit se oli Vantaalaisten järjestämissä treeneissä 22.1. Tylsää... Mut hei, ei ne treenit tähän loppunu. Oon nimittäin päässy mukaan myös agilityyn.

Käytiin 1.2. ja 8.2. agilityssä I-HAH-seurassa vähän niinku arvosteltavina, sovitaanko me siihen seuraan ja haluaako ne meitä. Ekalla kertaa mä haukuin, vinguin ja rähisin siellä sisähallissa kun en tykkää oikeen sellasista ahtaista uusista paikoista missä on paljo vieraita koiria. Mut radalla menin tosi hienosti ja virheettömästi, ihmiset oikeen taputti mulle :) Sit toisella kertaa osasin olla aika hiljaa odottamassa mutta kun pääsin radalle, kävin vähän haahuilemassa omiani. Kuitenkin kuultiin että päästiin mukaan seuraan, ja treenit on sitten joka sunnuntai. Eilen 15.2. oli oikeen 2 tunnin treenit ja meitä oli vain kaksi koirakkoa kun muut oli kisoissa. Se oli vähän liikaa, kun nakit loppui niin en jaksanu enää keskittyä. Muuten oli tosi huippua, kävin ylikuumana siellä radalla, se on niiiin kivaa!